Pálházi Állami Erdei Vasút

A Pálházi Állami Erdei Vasút egy kisvasút Magyarországon a Zempléni-hegységben.

Építése

A Pálházi Állami Erdei Vasút Magyarország legrégebbi erdei vasútja. Eredetileg, mint azt régi neve is jól mutatja "ló vontatású görpálya" volt. A 7 kilométeres sínpár 700 mm nyomtávval, 5 kg/folyóméteres tömegű sínekkel épült a pálházi fűrészüzem és Kőkapu között. Az építést Károlyi István gróf kezdeményezte 1888-ban. Mivel a pálya Kőkaputól 5-20‰-kel lejtett a fűrészüzem felé, így a működtetéséhez a gravitációt is segítségül hívták. Az üres kocsikat felfelé lóval vontatták, a rakottakat pedig a gravitáció által juttatták le a fűrészüzemig. Csak a kocsik fékezését kellett megoldaniuk.

1901-ben a vonal meghosszabbítása érdekében alagutat ástak a kőkapui kastély alatt. A megtoldott fővonal 11 km-esre duzzadt, az új végállomás „Susulya” lett.

1902-ben üzembe helyezék az első gőzmozdonyt. Mindössze négy évi használat és több erdőtűz után 1906-ban visszaálltak a ló vontatású üzemeltetésre.

1924-ben átadták a Sátoraljaújhely – Pálháza – Füzérkomlós útvonalon közlekedő Hegyközi Kisvasutat. Ennek a vonalnak a megnyitása sokat lendített a kisvasúton. Az áruk igaz csak átrakással a 760 mm nyomtáv miatt, de sokkal messzebbre lejuthattak nagyobb mennyiségben.

1947-ben állami tulajdonba került, és ezután megkezték a vasúti pálya átépítését 760 mm nyomtávolságúra. Ezután 1948-ban ismét áttértek a gőzvontatásra.

1956-ban merült fel először a személyforgalom megindításának a gondolata. Ehhez korszerűsítették a hálózatot. A síneket 13 kg/folyóméteresekre cserélték. Hamarosan megérkezett az első C-50-es mozdony is.

Mivel 1980-ban megszüntették a Hegyközi Kisvasutat, ennek a vonalnak is visszaesett a forgalma. Az erdőgazdaság ekkor "üzemszünetet" rendel el ezen a vonalon. Ez a szünet 9 évig tartott. 1989-ben társadalmi összefogással újraindították a vasutat. 1990-ben felújították a pályát és az alagutat, így a vasút 1 km-rel ismét hosszabb szakaszon járhatott a Kőkaputól rostallói turistaházig. 1996-ban 1,2 km-rel hosszabítottak meg a vonal másik végét, így Pálháza és az Ipartelep között is lehetet már vasúton utazni. Ez utóbbi munkálatok során olyan töltésre fektették a pályát, mely sosem volt az erdei vasút része. A korábban lebontott Hegyközi Kisvasút egy rövid szakasza éledt ezzel újjá.

Ma a vasútüzem csak turisztikai célokat szolgál.


Forrás: Wikipédia

 

Pálháza légifelvételen

                                        Pálháza a Civertan Stúdió légifelvételén


Pálházai kisvasút végállomás

                                   A kisvasút végállomása Pálháza központjában

 



Még több információ >>itt

 

 

Kapcsolódó oldalak:
http://www.legifoto.com/
| http://www.civertan.hu/


Ajánlja a cikket ismerősének | Nyomtatható verzió | Cikk tetejére



 
Hozzászólások

on 2012-04-24 10:23:29
kritika

1 |


Szóljon hozzá Ön is!

Felhasználónév: (max. 20 karakter)


E-mail cím: (nem jelenik meg az oldalon, max. 100 karakter)


Hozzászólás: (max. 1000 karakter)

Ellenőrző kód: Kérjük írja be a két szám összegét! 36 + 11


Legfrissebb bejegyzések:
2016-07-01
Apródképző Nyári Tábor 2016
 | részletek
A nagy érdeklődésre való tekintettel 2016. augusztus 15-től 18-ig "Apródképző Nyári Tábor" indul pedagógus felügyelettel, várismertetővel, túrákkal, ingyenes várlátogatással,...
2015-12-04
"Élő Vár Zemplénben" című kiemelt turisztikai projekt bemutatása
 | részletek
FÜZÉRI FELSŐVÁR TURISZTIKAI HASZNOSÍTÁSA,RÉSZLEGES MŰEMLÉKI REKONSTRUKCIÓJA A rekonstrukció célja, hogy Füzér vára – a 16-17. századból fennmaradt gazdag tudásanyag felhasználásával...
2015-10-15
Örökségturisztikai és kulturális rendezvényközpont a tolcsvai Szirmay–Waldbott-kastélyban
 | részletek
A HEGYALJAI ÉLET SOKSZÍNŰSÉGE A MÚLTBAN ÉS A JELENBEN A Világörökségi védettséget élvező Tokaj-hegyaljai Kultúrtáj részét képező Tolcsva Községben álló Szirmay—Waldbott-kastély...
»» minden bejegyzés


Az oldalon szereplő információk, képek és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak. | Minimum felbontás: 1024 x 768 | Grafika és kivitelezés: Civertan Grafikai Stúdió